Taal en lezen

 "Wij laten pm’ers en leerkrachten meer resultaat halen uit taallessen, taalactiviteiten en taalkansen op alle momenten van de dag. Wij doen dit door inzichten vanuit wetenschap en praktijk te combineren en te vertalen naar het dagelijks handelen in opvang en onderwijs."

 

Onze visie op taal en lezen

Stimuleren van de taalvaardigheid van (jonge) kinderen helpt hen in hun ontwikkeling. Taal is een belangrijke pijler in de activiteiten van Sardes. Wij richten ons vooral op de professionals: op hun vaardigheden om met kinderen te praten, woorden en handelingen uit te leggen, en kinderen ruimte te geven zelf iets in te brengen. Goed taalonderwijs is  betekenisvol, interactief, strategisch en geïntegreerd in alle vakken. Voor optimale taalstimulering is een taalkrachtige school nodig, met leerkrachten die de hele dag door uitdagende gesprekken met leerlingen voeren en met vakleerkrachten die kansen voor taal benutten. De taalkrachtige school werkt bovendien, in samenwerking met de bibliotheek, aan een doorgaande lijn in leesplezier.

 

3F taaleis in gemeenten en kinderopvang

Pedagogisch medewerkers moeten kunnen aantonen dat zij kunnen spreken en communiceren op taalniveau 3F of B2. Deze kwalificatie-eis geldt al voor veel VVE-locaties (hierbij is lezen ook een eis) en gaat per 1 januari 2023 in voor de gehele kinderopvang. Sardes biedt een compleet pakket om taal in de kinderopvang op een goed niveau te krijgen.
Lees meer hierover op taalindekinderopvang.nl

 

Taalcoaches in de kinderopvang

De ontwikkelingskansen van kinderen en de kwaliteit van de kinderopvang staan centraal in de Sardes-opleiding Taalcoach in de kinderopvang. Wij leiden kinderopvangprofessionals en pedagogisch beleidsmedewerkers op tot interne Taalcoaches die een taalrijke kinderopvang kunnen realiseren. Ook voor de wet IKK is het handig om intern taalspecialisten in huis te hebben, bijvoorbeeld om zelf aan de taaleis 3F te kunnen werken.
Lees meer hierover op taalindekinderopvang.nl

 

TINK interactievaardigheden

Goede interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers zijn essentieel voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Deelnemers aan de TINK-training krijgen feedback op de manier waarop zij de 6 interactievaardigheden inzetten en leren door TINK hoe ze die kunnen verbeteren, o.a. door videocoaching. Deelnemers verbeteren ook hun eigen taalvaardigheid.
Lees verder over TINK voor pedagogisch medewerkers

 

Effectieve leertijdverlenging (BSA en LKP)

Hoewel leertijdverlenging de ontwikkeling van kinderen kan bevorderen en hun leerresultaten kan verbeteren zijn er maar weinig voorbeelden van leertijdverlenging waarvan de effectiviteit is aangetoond. Sardes adviseert gemeenten bij het opzetten van leertijdverlenging die wél werkt, zoals de Brede School Academie (BSA) en het Leerkansenprofiel (LKP). Ook ontwikkelen wij instrumenten op maat en coachen en trainen de betrokken leerkrachten.
Lees meer.

 

Taalkwaliteit basisscholen (Taalscan en Taal100)

Levert het taalonderwijs niet de gewenste resultaten op? Met een Taalscan - een korte, krachtige taalanalyse van een school - brengen taalexperts van Sardes de stand van zaken in kaart. Dat kan het vertrekpunt zijn voor een professionaliseringstraject Taal100. Taal100 zorgt ervoor dat het hele team praktisch en theoretisch wordt geschoold in taaldidactiek en dat interne Taal100-coaches worden toegerust om zelf de professionalisering van het team verder te ondersteunen.   

 

Leesplezier en leesbevordering op school

Wie meer leest, is beter in taal. Sardes helpt scholen om een levende dagelijkse leescultuur tot stand te brengen, waarin voorlezen en het lezen van boeken een dagelijkse routine is, voor leerkrachten en leerlingen. Een doortimmerde aanpak, met aandacht voor praktische werkvormen, beleid, boekenkennis en theoretische inzichten. Dit gebeurt in samenwerking met de bibliotheek en met aandacht voor de leescultuur thuis.

   

Taal in het vo / mbo

Veel vo- en mbo-scholen worstelen met het lage taalniveau van leerlingen, terwijl leerlingen steeds meer moeten kennen en kunnen. Hoe hier als school mee om te gaan? Aandacht en tijd is nodig voor preventie én curatie van taalachterstanden. Vaak is er echter alleen in het vak Nederlands expliciete aandacht voor taal, terwijl taal in alle vakken een rol speelt. Sardes helpt scholen om schoolbreed aan taal te werken.

 

Laaggeletterdheid voorkomen

Om laaggeletterdheid te voorkomen is het zaak dat kinderen blijvend leesvaardigheid en leesmotivatie verwerven. Immers, goede lezers kunnen lezen en willen lezen. Alleen een longitudinale (0 tot 18+ jaar), structurele aanpak kan ervoor zorgen dat alle kinderen het onderwijs als vaardige en gemotiveerde lezers verlaten. Sardes helpt samenwerkende instellingen (gemeente, opvang, onderwijs, bibliotheken) om een visie op het voorkomen van laaggeletterdheid te ontwikkelen en die visie om te zetten in een doelgerichte, praktische samenwerking.

 

Workshops en studiedagen

De actualiteit in de klas: werken met kranten in groep 1 t/m 8

Zin en onzin van digitale prentenboeken en apps

Meer halen uit prentenboeken

Werken met denkvragen in groep 1 t/m 8

Wat maakt de Brede School Academie effectief?

Masterclass leesplezier en leesbevordering

De staat van begrijpend lezen in Nederland en internationaal

Effectiever werken met de Monitor de Bibliotheek op school 

Meer lezen, beter in taal: het belang van leesplezier voor de taalontwikkeling