‘Tegen een samenleving waarin de druk op succes zo groot is, kun je eigenlijk niet op.'

04 februari 2021

Wat verstaan wij op school eigenlijk onder gelijke kansen? Zijn dat gelijke kansen op een welvarend leven, op een diploma, of op liefdevolle aandacht van de leraar? In een NIVOZ-podcast van 50 minuten ontrafelt Onderwijssocioloog en Sardes-hoogleraar Eddie Denessen deze vraag. 

Klassen biedt bevestiging 
Sinds 2016 spant Eddie zich in om het aandeel van ons onderwijs in de groeiende sociale ongelijkheid door te lichten. De documentaireserie Klassen brengt dan ook geen verrassingen voor hem mee . ‘Dat leraren veel van hun leerlingen houden, dat scholen inderdaad bijdragen aan de kansen van kinderen en dat het adviseren in groep 8 zo snel mogelijk moet worden afgeschaft.'

De druk van de samenleving
‘Tegen een samenleving waarin de druk op succes zo groot is, kun je eigenlijk niet op', legt Eddie uit. 'En dan denk ik aan die uitspraak van Basil Bernstein (1970): "Education can not compensate for society". Wij zitten in een maatschappij die dit op de één of andere manier veroorzaakt, of legitimeert, dat we op deze manier met leerlingen omgaan en die druk zo hoog leggen.’

Samen de discussie over gelijkheid voeren
Onder de aanpak of mogelijke oplossingen zit volgens Denessen sowieso een basale vraag verscholen. Wat verstaan wij op school eigenlijk onder gelijke kansen? ‘Die discussie over gelijkheid moet in teams gevoerd worden, omdat die sluimert en omdat die heel stiekem invloed heeft op hoe leraren hun onderwijs invullen. De praktijk kun je veel meer richting geven als je het begrip expliciteert en daar ook je ambities op uitspreekt.’

Beluister deze podcast