Publicaties
Sardes geeft regelmatig pubicaties uit over actuele thema's.
Zoeken
Thema's
Filters
-
29 november 2022
Werken met verhalen | Inspirerende combinaties van leesbevordering en cultuureducatie
Hoe kunnen leesbevordering en cultuureducatie beter gekoppeld worden? Met deze vraag kwamen de Stichting Lezen en LKCA bij Sardes. We verzamelden voorbeelden en trokken conclusies. Die zijn te lezen in deze rapportage. -
25 augustus 2022
De Ambitieclub - Waar leerlingen werken aan hun eigen ambities
“Wat wil jij graag doen, maken, weten of voor elkaar krijgen?” Op die vraag geven leerlingen verrassende antwoorden over hun persoonlijke ambities. Hiervan krijgen zij energie en zin om zichzelf te ontwikkelen. Alleen weten ze vaak niet hoe ze dit aanpakken. Daar helpt de Ambitieclub bij. -
07 juni 2022
Tien tips voor de rijke schooldag
De rijke schooldag klinkt heel nieuw, maar er is de afgelopen 30 jaar al hard gewerkt aan vormen van uitbreiding van de schooldag. Denk aan de verlengde schooldag bij de brede school, maar ook leertijdverlenging in de grotere steden, zoals Rotterdam en Den Haag. In deze korte brochure brengen we deze ervaringen bijeen, zodat lokale partijen hiervan kunnen profiteren. -
28 april 2022
De pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie: vijf gemeentelijke portretten
In het kader van de derde meting van de Monitor Implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (2019-2023) hebben Sardes en Oberon vijf gemeentelijke portretten gemaakt van de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (ve). -
28 april 2022
De pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (meting 3)
Alle gemeenten en ve-aanbieders verwachtten op 1 januari 2022 aan de nieuwe wettelijke eis van de invoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (ve) te voldoen. Liggen zij nog steeds op koers? Sardes en Oberon onderzochten dit eind 2021 tijdens de derde meting. -
28 april 2022
Infographic: monitor implementatie en besteding goab ve-aanbieders (meting 3)
Bekijk deze visuele weergave van de monitor implementatie en besteding gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid. Deze infographic is toegespitst op de resultaten van de ve-aanbieders. -
28 april 2022
Infographic: monitor implementatie en besteding goab gemeenten (meting 3)
Bekijk deze visuele weergave van de derde meting van de Monitor gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2019-2023. Deze infographic is toegespitst op de resultaten van gemeenten. -
28 februari 2022
Verbeteren start in het basisonderwijs - Een wetenschappelijk kader
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek heeft op verzoek van de ministeries van SZW en OCW en de Inspectie van het Onderwijs aan Sardes gevraagd een wetenschappelijk kader te ontwikkelen met het oog op het verbeteren van de start van kinderen in het basisonderwijs. -
15 februari 2022
Meertalige digitale prentenboeken in het gezin - onderzoeksrapport
Het project ‘Meertalige digitale prentenboeken in het gezin’ had als doel de taalomgeving in meertalige gezinnen te versterken.