Sardes geeft regelmatig pubicaties uit over actuele thema’s.
Sardes geeft regelmatig pubicaties uit over actuele thema’s.
Tegelijkertijd aan leesbevordering en cultuureducatie werken? Dat kan! Maar hoe zorg je voor betekenisvolle combinaties? Wat zijn verbindende elementen? En hoe ziet de combinatie er in de praktijk uit? LKCA en Stichting Lezen vroegen Sardes om op zoek te gaan naar praktijkvoorbeelden.
De concentratie van kinderen met zorg in de kinderopvang, met name in de peuteropvang, is groot en de kinderopvang is niet altijd in staat alle kinderen een passend aanbod te bieden. Hoe krijgen deze kinderen de ondersteuning die ze nodig hebben?
Pedagogisch medewerkers en leerkrachten hebben regelmatig te maken met peuters en kleuters die nog geen Nederlands spreken. Om te kunnen profiteren van het onderwijsaanbod, is het voor deze absolute beginners noodzakelijk om zo snel mogelijk de eerste duizend basiswoorden in het Nederlands te leren. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten kunnen absolute beginners hierbij helpen, maar dit vraagt iets anders dan de ‘reguliere NT2-taalstimulering’.
Hoe kunnen docenten Nederlands hun vakcollega’s over de streep trekken om taalgerichter te werken? Dat leggen Froukje Hoobroeckx en Emiel Helmich uit in hun artikel, dat opgenomen is in de bundel van de 36e conferentie Het Schoolvak Nederlands.