Publicaties
Zoeken
Thema's
Filters
-
10 mei 2022
Acht tips voor een voorleesfeest in de boekhandel of klas
Karin Vaessen en Kees Broekhof schreven de lesbrief bij het prentenboek Ik zou wel een kindje lusten. Met acht tips voor een écht voorleesfeest in de boekhandel of de klas. -
28 april 2022
De pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (meting 3)
Alle gemeenten en ve-aanbieders verwachtten op 1 januari 2022 aan de nieuwe wettelijke eis van de invoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (ve) te voldoen. Liggen zij nog steeds op koers? Sardes en Oberon onderzochten dit eind 2021 tijdens de derde meting. -
28 april 2022
De pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie: vijf gemeentelijke portretten
In het kader van de derde meting van de Monitor Implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (2019-2023) hebben Sardes en Oberon vijf gemeentelijke portretten gemaakt van de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (ve). -
28 april 2022
Infographic: monitor implementatie en besteding goab ve-aanbieders (meting 3)
Bekijk deze visuele weergave van de monitor implementatie en besteding gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid. Deze infographic is toegespitst op de resultaten van de ve-aanbieders. -
28 april 2022
Infographic: monitor implementatie en besteding goab gemeenten (meting 3)
Bekijk deze visuele weergave van de derde meting van de Monitor gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2019-2023. Deze infographic is toegespitst op de resultaten van gemeenten. -
19 april 2022
Praten over inclusie
Gesprekken over inclusief onderwijs vinden overal in het land plaats, op alle niveaus. De centrale overheid heeft het erover, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolbesturen en schoolteams, maar ook de kinderopvang, de gemeenten en ouderverenigingen laten van zich horen. Adviseur en onderzoeker Sanne Spiero presenteert in dit artikel haar visie op inclusief onderwijs en geeft tips voor het voeren van het goede gesprek daarover. -
07 april 2022
Wat vinden kinderen van lezen? Twee onderzoeken in groep 6
Er is de afgelopen tijd veel geschreven over leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren. Maar wat vinden ze er eigenlijk zelf van? Tijd om leerlingen zelf aan het woord te laten. De informatie is verzameld in twee verschillende onderzoeken. -
15 februari 2022
Meertalige digitale prentenboeken in het gezin - brochure
Het project âMeertalige digitale prentenboeken in het gezinâ had als doel de taalomgeving in meertalige gezinnen te versterken. In deze brochure beschrijven de opzet en de resultaten van het project en geven aan hoe de resultaten gebruikt kunnen worden in beleid gericht op gelijke kansen, ouderbetrokkenheid, meertaligheid en taalstimulering. Ook bieden we een praktisch stappenplan voor scholen die digitale prentenboeken willen opnemen in hun onderwijs. -
15 februari 2022
Meertalige digitale prentenboeken in het gezin - onderzoeksrapport
Het project âMeertalige digitale prentenboeken in het gezinâ had als doel de taalomgeving in meertalige gezinnen te versterken.