Sardes internationaal

Alhoewel Sardes voornamelijk werkt aan projecten in Nederland, hebben we in de loop der jaren een bescheiden portfolio opgebouwd van internationale projecten:

  • De Harvard Graduate School of Education (Cambridge, Massachusetts) en Sardes sloten in 2006 een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking heeft als belangrijkste doel om expertise uit te wisselen op het gebied van het jonge kind (ECEC: Early Childhood Education and Care). Er vinden uiteenlopende activiteiten plaats, bijvoorbeeld jaarlijkse netwerkbijeenkomsten van het ProLeer network op de Universiteit van Harvard.

  • Sardes schreef teksten voor de research briefs die zijn gebruikt als input voor het belangrijke OECD-rapport Starting Strong III.

  • Sardes is sinds 2015 lid van de International Step by Step Association (ISSA), maar onze samenwerking begon al ruim tien jaar geleden, toen Sardes en ISSA partners waren in het succesvolle Comenius-project over meertalige voorscholen. Verder nam Sardes deel aan de taskforce van ISSA die het kwaliteitskader 0-3 jaar heeft ontwikkeld (Quality Framework Birth to Three).

  • Door de jaren heen hebben we deelgenomen aan een groot aantal internationale onderwijsprojecten in (onder andere) Rusland, Litouwen, Estland, Slowakije en Turkije. In 2016 zijn we begonnen met een Erasmus+ project Multilingual Early Childhood Education and Care for Young Refugee Children, samen met Cambridge University (VK), de The University College of Oslo and Akershus (Noorwegen) en VBJK (België).

  • Sardes organiseerde een vijftal internationale master classes over ECEC, de SED talks (Sardes Educational Dialogues). Hieronder zijn deze te zien, via YouTube:
  SED Talk
Hiro Yoshikawa
Edward Melhuish
Wolfgang Tietze 
Jan Peeters   
Jim Elicker 

 

Erkende kwaliteit bij Sardes